Met haar interesse in muziek, taal en theater heeft Sterre Konijn een veelzijdige concertpraktijk opgebouwd.
Ze zingt van het Franse chanson tot Bulgaarse volksmuziek en van jazz tot klassieke avant-garde, speelt in muziektheaterproducties en speelt daarnaast viool, theremin en duduk. Ze componeert, improviseert, arrangeert, vertaalt en werkt graag samen met artiesten uit allerlei disciplines en genres. Ze treedt op in traditionele concertzalen als het Concertgebouw, Carré en Paradiso, maar ook op een mesthoop op Terschelling, in de lucht boven Florence en in virtual reality in de Onderwereld.
Zij kreeg als lid van een het Nationaal Jeugdkoor en als studente aan het Conservatorium van Amsterdam een klassieke zangopleiding, en leerde alle mogelijkheden van haar stem kennen aan het Deense Complete Vocal Institute. Zij behaalde haar master Muziektheater bij Paul Koek en de Veenfabriek aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Daarnaast studeerde zij Italiaans en kunstgeschiedenis aan de Universiteiten van Amsterdam en Rome.
Ze zong en speelde in theaterproducties van o.a. Silbersee, Ulrike Quade Company, Theater Sonnevanck en Herman van Veen. Als solist werkt ze regelmatig samen met hedendaagse componisten als Kate Moore en Martijn Padding, met orkesten als Orkest de Ereprijs en Phion, met ensembles als Fuse, Nieuw Amsterdams Klarinetkwartet en Pynarello, en met gelijkgestemde musici als Merel Vercammen, Mike Boddé en Christiaan Verbeek. Ook maakt ze deel uit van het a capella ensemble Kobra en het tango-ensemble Astori Amsterdam. Sterre won het Concours de la Chanson Alliance Française en was te gast bij o.a. Radio 4, Podium Witteman, Kunststof en Vrije Geluiden.
De laatste jaren ontwikkelt Sterre zich als componist. Ze schreef muziek voor producties van Conny Janssen Danst, Silbersee, Celine Daemen, Kobra Ensemble en Danstheater Aya.
In 2021 bracht ze haar debuut-cd ‘een’ uit, een conceptalbum op de grens tussen muziek en theater, waarop haar eigen composities een groot aandeel vormen.
Foto’s: Jaap Reedijk
Uit de media:
“Ik ben totaal gevloerd door het debuut-album van Sterre Konijn. (…) Bij herhaalde beluistering wordt ‘een’ alleen maar mooier en rijker, niet in de laatste plaats omdat Sterre Konijn bij de intelligente tekstkeuzes van haar eigen stukken de deur naar peilloze diepten openzet. Ja, dit is wel iets hoor.” (Het Parool)
“Er zijn momenten waarop je als recensent wordt verondersteld vooral analytisch te luisteren, maar tegelijk je tranen niet kunt bedwingen. (…) Het fijnzinnige debuutalbum van musicienne en componiste Sterre Konijn is een versmelting van emotie, beheersing en esthetiek.” (Nederlands Dagblad)
“Sterre Konijn is een zangpolyglot. Klassieke klanken mengt ze moeiteloos met een licht schorre flamencostem. (…) Ze is altijd boeiend om naar te luisteren” (Volkskrant)
“Twee aspecten kenmerken een: de ongelofelijke vocale beheersing en de rijkdom van het programma. Als vocaliste lijkt Sterre Konijn echt alles te kunnen.” (Nederlands Dagblad)
“Met groot inlevingsvermogen weet ze de melancholie in alle werken tot een favoriete knuffel te zingen. Een klein juweel” (Luister)
“Het werkt. Het werkt zelfs extreem goed” (NRC)
“Haar fraaie timbre is wendbaar en warm, maar vooral vrij en gul in de expressie.” (Opus klassiek)
“De samengebalde intimiteit was ronduit overweldigend. De een-op-een-concerten waren onvergetelijke, veel te korte, maar niettemin levensverlengende ervaringen” (Parool)
“Hoewel ze fysiek onbereikbaar blijft, krijgt Eurydice door het karakteristieke timbre van zangeres Sterre Konijn een aardse warmte.” (Volkskrant)